fredag 11 september 2009

Fler fynd

Jag har ju faktiskt inte visat klart mina fynd från loppisen i Ärla i augusti!


Tre böcker - tre skatter!


- Sy & sticka till barnen, Devy Wägner och Gigi Söderström, 1972

- Virka och knyt med remsor och trasor, Lena Nessle, 1974

- Virkade spetsar, Hildegard Åstrand, 1964



Dessa virkade mattor finns i Virka och knyt-boken, jag tycker att de är riktigt snygga, tänk i vitt blått och rött i vårt nya badrum... I boken finns många mattmönster och annat småpyssel som virkade nätkassar, flätade skärp osv.



I Sy & sticka till barnen finns så mycket nostalgi så det räcker och blir över. Vad sägs om en MYCKET kort sjömansklänning? Tack och lov för dagens tightsmode säger jag bara... nu skulle ju en sån klänning fungera.


Virkad kappa och klänning, synd att Walda är för stor nu, jag får nog hitta någon annan liten tjej att virka till.


Ursäkta den dåliga kvalitén på bilden men jag måste ju visa den här kjolen, ursnygg modell tycker jag. DEN ska Walda få, men kanske inte i manchester?


Äntligen så har jag varit på Tygriket i Enköping, det tog bara några år! Lite jeanstyg till killarna blev det, de sliter byxor i ljusets hastighet, och så detta underbara garn som ska bli en sjal till min svägerska. Bilden ljuger lite, det är egentligen en något varmare ton på garnet.

Ha en skön fredag, själv ska jag städa!

Caroline

4 kommentarer:

Jultorpet sa...

Oj, oj nostalgi så det räcker och blir över! Den oranga virkboken känner jag igen från jag var liten, finns nog kvar än i mammas bokhylla!
Men tygriket, var ligger det??? Nå't jag tydligen har missat totalt! Garnet ser jätteläckert ut, nu blir jag sugen på att sticka igen!
/Kristina

Samtal från min trädgård sa...

Härligt med handarbetsböcker nya som gamla! Och en tyg/garnaffär i Enköping! Har nog missat något.

Wondergirl sa...

Åh vad jag önskar att jag vore lika pysslig och kreativ som du. Vilka häftiga kläder!
Trevlig helg!

Haspet sa...

Det var verkligen nostalgi. Vilka roliga fynd. Länge sen jag var inne här hos dig. Kom och tänka på dig häromdagen när jag såg att det var knopp på min Karamellilja. Visst var det du som sådde den också? Det är min första knopp så jag hoppas den hinner slå ut. Lästa ikapp lite här på bloggen och såg att ni hunnit med både roliga och mindre kul saker i sommar. Såg att ni varit i Sysslebäck en sväng och fiskat. Var också dit i somras, både min pappa och min syster har stuga där (alldeles intill fiskecampingen). Håller med om att det är så mysigt på Ransbysätern som du skrev om, vi hann också med ett besök där. Hoppas att allt löser med problemen i skolan och att du får en fin höst. // Peter