tisdag 24 mars 2009

Ett vanligt äppelträd

Just nu är det bråda tider i trädbeskärningsbranchen, jag klipper nästan varje dag! En kollega och jag pratade om äppelträd och hon frågade om jag någon gång klippt ett "vanligt, normalt, skolexempel till träd"?
-Nääää, vid närmare eftertanke har jag nog inte det... alla träd jag har stött på har varit:
A- förvildade
B- sjuka
C-gigantiska

Idag klippte jag ett som var mellanting mellan A och C, men det var ett Åkerö som ju alltid är lite större. Fint träd som bara behöver lite omtanke, det har haft ett långt liv redan och det står bra många år till om man tar hand om det.
Det är verkligen ett roligt jobb, även om det är slitigt att klippa de riktigt höga exemplaren, det är sån känsla att få vara en del av ett träds historia, försöka förstå hur andra trädgårdsmästare har tänkt när de beskurit trädet, kanske för 50-100 år sen.

Ni tar väl hand om era träd hoppas jag, det är de värda och de ger så mycket tillbaka!

/Caroline

5 kommentarer:

haspet sa...

Halloj! Så det är här du håller hus. Har undrat var du tagit vägen, har inte sett dig på TB på länge, men har missat din länkning hit. Kan tänka mig att du har bråda tider nu, "alla" vill väl ha hjälp med att beskära sina träd nu och sen ska dom väl fixa till sina trädgårdar inför våren. Hoppas att allt är bra med dig i alla fall. Ha det gott. // Peter(även jag med en annan blogg)

Madeleine sa...

Haloj Caroline! Hoppas allt är bra med dig. Kul att höra att du har fullt upp.
Visst behöver träden extra omvårdnad, de bär med sig en enorm historia. Vårda dem ömt måste vi göra!
Kram på dig!

Samtal från min trädgård sa...

Jag är en sådan där i-bland-beskärare, fast allt som oftast åker det av mycket, vill ha det snyggt och inte för högt, bor i radhus. Kalla det pedantiskt, men jag klipper ner allt så fort det ser tråkigt ut.
Blir så inspirerad när du pratar om äppelträd, får kanske köpa en eller två i år.

Charlotta sa...

Hänger du på trädgårdsmässan denna vecka? Jag längtar till att mitt fokus ska ha tid att flyttas till vår trädgård så den får den omvårdnad den förtjänar.

Ha en bra helg,
Charlotta

hönemor sa...

Hej du, kom av en slump in på din trädgårdsblogg och sen hamnade jag här, det är så roligt att se allt du gör till dig själv och barna, visst är det roligt att avända händerna till något som blir användbart. Katarina