fredag 14 januari 2011

Gungeligung

Precis innan jul gjorde jag ett fynd på "Återbruket" på återvinningsstationen:
Tyvärr hittar jag inga stämplar eller märkningar, men visst andas gungstolen danskt 50-tal? Den är ganska nersutten och tyget är rent ut sagt gräsligt så den behöver en rejäl upprustning, men jag tror att den kan bli väldans fin med rätt tyg. Hoppas bara att jag kan klara av att byta tyg och stoppning, det är något jag inte gett mig på förut.



Första mudden är färdigstickad, jag ska bara sy ner picotkanten. Helt nöjd är jag inte, färg två, den grå, har dragit ihop sig lite för mycket, nu experimenterar jag med mudd nr två och försöker få den mer jämnt stickad, antagligen kommer muddarna att bli ganska olika.



Jag har en dröm om att lära mig göra Dalbyvantar, dels för att de är otroligt vackra, dels för att de har sitt ursprung i Sysslebäck med omnejd.
Nu har jag tagit de första stegen, jag har fått kontakt med en person som kan göra dessa vantar och jag har beställt ett nålbindningskit, nu återstår alltså bara resten, att klura ut hur jag ska göra!


Caroline

3 kommentarer:

Kristina sa...

Tycker mudden ser fin ut! När man stickar två färger så där med samma maskor hela tiden så är det nästan omöjligt att få till det så det inte drar ihop sig. Att det är den ena färgen som gör det kanske beror på att det är olika garner? Det ena kanske är mer elastiskt eller kanske något tjockare. Det kanske kan hjälpa att blocka dom.... blöta dom och sätta dom runt någon flaska eller något i passande storlek.

wondergirl sa...

Vilket fynd med gungstolen. Jag tror den skulle bli väldigt fin ommålad i vitt.

Samtal från min trädgård sa...

Det ser ut som ett fynd antingen det finns stämplar eller ej, renovering har jag dock aldrig provat, men det kunde var kul att lära sig.
Dalbyvantarna var så snygga.