måndag 8 december 2008

Barnkläder och fel storlekar

Här hemma har vi problem med byxstorlekar, i alla fall till killarna! Evert har stl 104 i bredd, och 116 i längd, Eskil 110 i bredd och minst 122 i längd... Alltså är det helt omöjligt att köpa byxor till dem. Walda är lite lättare att hitta rätt till, där skiljer möjligtvis en storlek i längd/bredd, hon är bara lite för lång för att nyss fyllt sju, stl 140 börjar vara i minsta laget och då börjar de köpta kläderna att se ut som tonårskläder istället.



Nu har jag en vision, en smärre utmaning kanske, jag ska sy ALLA barnkläder som behövs under 2009. Ja, undantaget funktionskläder och strumpor/underkläder då. Egentligen finns det inga ursäkter att inte sy, jag har mina maskiner, jag klarar nog att sy det mesta även om det inte blir perfekt, plus att barnen faktiskt har massor av kläder redan, alltså behöver jag bara fylla på under året. Walda är jätteentusiastisk över projektet, killarna säger varken bu eller bä, de muttrar väl kanske om "tryck på tröjor" men det går väl att ordna?
Det största problemet jag ser är att hitta bra tyger, gärna ekologiska, och som är snygga och behagliga, men det finns säkert bara jag börjar leta.
Igår blev det ett par byxor till Evert, själva byxorna kom till för några månader sen men jag tyckte att de var urtrista, med mudd nertill blev de lite bättre:



Nu ska jag till det stora möblevaruhuset och leta lagerhyllor, jag ska utöka mitt företag med lite trädgårdsprodukter, men mer om det en annan dag!



Ha en bra måndag!


/Caroline

2 kommentarer:

m family goes västerut sa...

Fina byxor!

ecoloco sa...

Snyggt! Min mamma sydde allt till mig och min bror när vi var små - och vi hade alltid så fina kläder. Kolla Oria om dom har ekologiska tyger. Annars tycker jag att det roligaste är att göra om gamla kläder till barnkläder med inspiration från boken BabyCool. FAst det funkar ju bara upp till en viss ålder. Enklast med bebisar.

Ja, lycka till iallafall. Spännande projekt!

Glada hälsningar
Loa