söndag 18 januari 2009

Slöhelg

Vi har haft en sån där helg när egentligen ingenting händer, när man kan gå och bara småpyssla och vara lite lat. Några små promenader bara, och ett tag i tvättstugan. Tvättstugan ja, läs här och bli avundsjuk...
När nu Charlotta bloggar om tvätt så hänger jag på och visar en väl förborgad hemlighet:


För första och enda gången på bild: vår tvättstuga! Visst är den charmig, 70-tal när det är som bäst, eller som sämst? Den mycket speciella våtrumstapeten sitter till och med på dörrarna, och täcker alla väggar. Nu är vår tvättstuga ganska stor och välplanerad, och jag kan inte annat än att tycka om den. Tapeten får nog sitta några år till, det här rummet är inte prio 1, och så länge det fungerar så får det vara.
Bäst är i alla fall att ha två tvättmaksiner, jag lägger minimalt med tid på tvätt egentligen, 4 tvättar på helgen och någon i veckan brukar räcka. Den stora maskinen tar dessutom 7 kg, vilket är lyx när alla sängkläder ska köras. Tumlare har jag valt bort, jag gillar torkskåp bättre även om det sällan körs, och så finns det en utdragbar torkställning på en av väggarna.

Det blir mycket tvätt i en trebarnsfamilj, jag kan häpna över hur mycket kläder vi har egentligen. Jag tycker att jag rensar och rensar bland urvuxet och slitet, ändå blir det berg av kläder. Kanske inte så konstigt egentligen, vi och några familjer till har ett väl utarbetat system för urvuxet, allt slussas vidare till barn snäppet yngre, och om jag tänker på hur mycket pengar vi har sparat på det blir jag lätt om hjärtat. Vi har gjort stora vinster både miljö- och pengamässigt, plus att barnen tycker att det är kul att ärva. Vi får väl bara se om de andra barnen tycker det är kul att ärva det jag syr det här året?

Helgen har varit kall och det är iskristaller på de flesta växter. Jag har en stor förkärlek för prydnadsgräs, och här är en snygging, Miscanthus sinensis ´Malepartus´ , japanskt gräs, i vinterskrud.

Mina vårkänslor finns dock kvar, jag virkar vårmössor till barnen på löpande band, enkla varianter virkade med stolpar. De små fotomodellerna har dock gått och lagt sig så bilder får vänta tills i morgon.

/Caroline

1 kommentar:

Charlotta sa...

Vilken tapet! Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Alldeles underbar egentligen. Lyxigt med två maskiner!

Låter bra med klädbyten. Vi har förmånen att få ärva efter brorsans barn. Just nu håller jag på med en stor utrensning av kläder 0-2 år som ska skänkas samt ev. säljas på vårmarknaden i Gamla Bålsta i maj.

Bra att du får till sökningen. Det är ju synd om man inte får träff.